تفاوت هاردهای NVMe و SSD - کدام یک بهتر است؟ - ssd vs nvme

تفاوت هاردهای NVMe و SSD

تفاوت هاردهای NVMe و SSD – اگر تاکنون برای ارتقا کامیپوتر خود اقدام کرده باشید حتما با دو کلمه اختصاری NVMe و SSD مواجه شده‌اید. این هاردهای ذخیره‌سازی جز اصلی‌ترین بخش‌های هر رایانه به‌شمار می‌روند. در این روزها پیشرفت فناوری در زمینه ذخیره‌سازی داده به سمتی رفته است که انتخاب بین هاردهای سنتی SSD و درایوهای مدرن NVMe نیازمند بررسی دقیق است.

از هارد سنتی HDD تا هاردهای SSD و NVMe

هاردهای SSD دیسک‌هایی هستند که به‌عنوان جایگزین برای درایوهای هارد دیسک سنتی (HDD) روانه بازار شدند. با پیشرفت تکنولوژی عملکرد این هاردها دچار محدودیت شد، درنتیجه مبتکران دست به کار شدند و این هاردها را به‌وجود آوردند. این دستگاه‌ها از حافظه فلش برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده می‌کنند.

همانطور که گفتیم این نوع ذخیره‌سازی به‌عنوان راه‌حل جایگزین برای ذخیره‌سازی HDD به بازار روانه شد، بنابراین از همان سخت‌افزار رابط SATA و SAS برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. همچنین، برخلاف مدل‌های قدیمی، SSDها فاقد قطعات متحرک سنتی مانند دیسک‌های چرخان موجود در هارد دیسک هستند.

اما هارد NVMe چیست؟ نسخه جدیدتر هاردهای ذخیره‌سازی، NVMe هستند. این مدل درواقع نسخه به‌روز شده SSD محسوب می‌شود با این تفاوت که مسیر SATA را رد می‌کند و به‌طور مستقیم با گذرگاه CPU روی مادربرد کامپیوتر وصل می‌شود. این فناوری ذخیره‌سازی در سال 2013 توسط سامسونگ معرفی شد.

تفاوت درعملکرد و سرعت هاردهای Nvme وSSD

SSDهای SATA مدرن می‌توانند به حداکثر سرعت انتقال داده تا 550 مگابایت بر ثانیه هم برسند. البته، این سرعت برای تمام SSDها امکان‌پذیر نیستند. برای مثال، SSD 2.5 اینچی Samsung 860 EVO SATA دارای سرعت خواندن متوالی 550 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن متوالی 520 مگابایت در ثانیه است. با این حال، SSDهای M.2 مبتنی بر NVMe می‌توانند بسیار سریع‌تر عمل کنند.

نسل‌های مختلف این درایوها سرعت‌های متفاوتی ارائه می‌دهند، جدیدترین آنها در خواندن پایدار تا PCIE 4 7300 مگابایت در ثانیه و در نوشتن پایدار تا 5200 مگابایت در ثانیه سرعت ارائه می‌دهند. درنتیجه استفاده از این درایوها می‌تواند تجربه بهتری رقم بزند.

تفاوت هاردهای NVMe و SSD - کدام یک بهتر است؟ - ssd vs nvme

تفاوت رابط‌های ارتباطی در هاردهای NVMe

اولین نسخه از SSDها با رابط SATA راه‌اندازی شدند که شامل یک کانکتور L شکل کوچک برای انتقال داده و یک کانکتور بزرگتر مشابه برای انتقال برق بودند. اما نسخه مدرن این هاردها دارای رابط PCIe و یک کانکتور ساده هستند. درنتیجه این هاردها بدون نیاز به کابل به مادربرد وارد می‌شوند. نسخه‌های اولیه SSDهای PCIe به‌عنوان کارت‌های الحاقی، چیزی شبیه به یک کارت گرافیک کوچک، عرضه شدند. اما با ورود رابط M.2 همه چیز تغییر پیدا کرد. امروزه M.2 توسط هر دو SSD SATA و PCIe با حداقل یک یا دو اسلات اختصاصی در اکثر مادربردها استفاده می‌شود. درایوهای M.2 بسیار کوچکتر از SSDهای 2.5 اینچی SATA هستند. از آنجایی که رابط NVMe با PCIe بسیار کارآمدتر است، شما معمولا NVMe را روی SSDهایی که در رایانه‌های شخصی دارای M.2 هستند، پیدا می‌کنید.

ساختارهاردهای NVMe چه تفاوتی با SSD دارد؟

این باور غلط وجود دارد که SSDهای NVMe فقط برای پورت‌های M.2 ساخته شده‌اند، اما شما می‌توانید درایوهای NVMe 2.5 اینچی و همچنین SATA M.2 SSD داشته باشید. تفاوت هارد SSD و NVME در ساختار معمولا به کلیدهای آنها برمی‌گردد. SSDهای SATA M.2 ترکیبی از کلیدهای B+M دارند.

از طرف دیگر، SSDهای NVMe M.2 فقط کلید M را تشکیل می‌دهند. این تفاوت به این معنی است که شما می‌توانید یک SSD SATA M.2 را به هر سوکت M.2 وصل کنید، اما نمی‌توانید از درایو NVMe در هیچ سوکتی استفاده کنید. برای اتصال NVMe M.2 SSD باید یک سوکت سازگار داشته باشید.

سامانه فیش حقوقی اینترنتی

مصرف بهینه‌تر

درایوهای NVMe در حالت آماده به کار مقدار کمی انرژی مصرف می‌کنند. برخلاف درایوهای هارد دیسک سنتی که دارای چرخش و سایر قطعات مکانیکی هستند، NVMe این نوع قطعات را ندارد، درعوض از ماژول‌های نیمه هادی برای ذخیره و دسترسی به داده‌ها استفاده می‌کند که به انرژی کمتری نیاز دارند.

کدام یک گران‌تر است؟ NVMe یا SSD؟

از آنجایی که هاردهای NVMe کوچک‌تر و سریع‌تر هستند، در زمان عرضه با قیمت گران‌تری نسبت به هاردهای SSD‌ روانه بازار شدند. اما اکنون تفاوت قیمت بین این دو هارد کمتر شده است، حتی در برخی مواقع درایوهای NVMe اندکی ارزان‌تر هستند. برای مثال، قیمت SSD 980 M.2 NVMe سامسونگ برای نوع 250 گیگابایت از 50 دلار شروع می‌شود، در حالی که 870 EVOاینچی SATA SSD با قیمت حدود 60 دلار به فروش می رسد.

مزایای NVMe نسبت به SSD

پروتکل NVMe به‌وجود آمده است تا ارتباط حافظه‌های پایدار مانند حافظه‌های فلش NAND امروزی، و نسل آینده تکنولوژی های NVM را فراهم کند. این نوع هاردها نسبت به SSD مزایای متعددی دارند که درادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

فضای کمتر و عملکرد بهینه‌تر

درایوهای NVMe به‌طور قابل توجهی کوچکتر و سبکتر از SSDهای سنتی هستند. علاوه بر آن، اکثر مادربردهای به‌روز شده در بازار امروز بیش از یک پورت M.2 را برای اتصال دستگاه‌های ذخیره‌سازی شما ارائه می‌دهند. به این ترتیب، می‌توانید از چندین درایو NVMe در یک دستگاه استفاده کنید. درحالی‌که درمورد SSD، برای قرار دادن درایوهای مختلف به یک کیس بزرگ نیاز دارید.

امنیت پیشرفته و رمزگذاری داخلی

اگر با درایوهای SSD سروکار داشته باشید احتمالا عدم رمزگذاری آنها برای شما نگران‌کننده باشد. درحالی‌که این قابلیت برای داده‌های حساس بسیار ضروری است. در هاردهای nvme قابلیت رمزگذاری امنیتی وجود دارد. این موضوع باعث شده است تا کاربرانی که به‌دنبال ایمن‌سازی داده‌های خود درهنگام استفاده از دستگاه‌ها هستند از این درایوها استفاده کنند.

بیشتر بدانید : پهنای باند چیست؟– رندرینگ چیست؟ – آشنایی با انواع رندر و کاربردهای آنکدام توزیع لینوکس را باید انتخاب کنیم؟ CentOS یا Ubuntu– انواع نسبت‌های مالیصورت سود و زیان چیست؟   

درایوهای NVMe از رمزگذاری 256 بیتی XTS-AES برای ارائه رمزگذاری استفاده می‌کنند. علاوه‌بر آن، آنها به‌راحتی با راه‌حل‌های مدیریت امنیتی TCG Opal 2.0 ادغام می‌شوند. بنابراین، درایوهای NVMe داده‌های شما را به‌صورت کاراکترهای تصادفی رمزگذاری می‌کنند که فقط برای طرفین دارای مجوز قابل دسترسی است.

سرعت بارگذاری بالا

NVMe در سرعت خواندن و نوشتن متوالی بسیار سریع‌تر از رقیب خود عمل می‌کند. این موضوع به‌ دلیل عدم وجود کابل‌های سنتی اتفاق می‌افتد. این درایوها به‌طور مستقیم به گذرگاه PCIe مادربرد متصل می‌شوند که سرعت بارگذاری را تاحد زیادی افزایش می‌دهند.

سرعت خواندن و نوشتن NVMe معمولی بین 1100 تا 2000 مگابایت در ثانیه است، در برخی موارد حتی سرعت‌های بالاتر هم امکان‌پذیر هستند. این درحالی است که SSDها میانگین سرعت خواندن و نوشتن 300 و 500 مگابایت بر ثانیه دارند.

تفاوت هاردهای NVMe و SSD - کدام یک بهتر است؟ - ssd vs nvme

 Nvme یا SSD؛ کدام یک بهتر است؟

درایوهای NVMe جدیدترین تکنولوژی ذخیره‌سازی داده هستند که مزایای متعددی نسبت به نسل‌های قبلی خود ارائه می‌دهند. با تهیه یک درایو NVMe این ضمانت وجود دارد که تا هر زمان که می‌خواهید از آن هارد استفاده کنید.
این مقاله چقدر براتون مفید بود؟
از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.
[تعداد رای: 1 میانگین رتبه: 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *